Danmark Hurtigste Internet

FAQ - ofte stillede spørgsmål

Q: Hvordan foregår fiberinstallationen?

A: Efter du har bestilt, vil du når vi har behandlet bestillingen, modtage en email med en teknikertid, samt en aktiveringsdato. På dagen hvor teknikeren kommer, skal du være hjemme imellem 7.30 og 16. Teknikeren opsætter fiberboks udvendigt, og indvendigt ved nærmeste husmur. Imellem din teknikertid og din aktiveringsdato, vil der komme et gravehold ud og ligge et tomt fiberrør ned I jorden. Som oftest skyder de røret I jorden med en jordraket, så man så vidt muligt undgår at ødelægge have og indkørsel, man skal ikke være hjemme ved gravearbejdets udførsel, medmindre graveholdet ikke kan komme til uden at blive lukket ind. På aktiveringsdatoen kommer der den sidste tekniker, han blæser fiberen igennem det tomme rør, og splidser den på huset og ved tilslutningspunktet. Herefter kører han ud på telecentralen eller i teknikhuset og tilslutter fiberen, og den skulle nu være klar til brug.

Efter endt etablering, har graveholdet op til 5 arbejdsdage til at reetablere.

Q: Hvad får jeg med af udstyr når jeg bestiller fiber?

A: Du får tilsendt eller opsat et fibermodem, med en ethernet udgang (RJ45) som kan tilsluttes til enten en router eller en PC. Har du bestilt 1000/1000 kan du leje en router for 29kr pr. md.

Der er ikke noget krav om at man anvender vores router, og du kan således tilslutte en hvilken som helst router du har lyst til.

Q: Hvor lang tid tager det at få etableret fiber?

A: Såfremt der ikke er nogen særlige forhold, tager det typisk 6 uger fra bestilling til fiberen er aktiv. Bor man I en ejendom der ikke har etableret fiber endnu, skal man dog beregne 2 måneder oveni, til fuldførsel af fiberinspektion og godkendelse fra bestyrelse eller lign til installationen.

Q: Hvordan kommer jeg ind i min Inteno EG300 eller CG300?

A: Intenorouterne har som standard en lille intern DNS som henviser www.routerlogin.net til routerens standardgateway. Alternativt kan man indtaste sin standardgateway I en internet browser. Typisk er dette 192.168.1.1

Brugernavn og kodeord er admin / admin (små bogstaver).

Q: Hvad koster reverse DNS og fast ip?

A: Reverse DNS er gratis. Din første IPv4 hos Gigabit er altid fast. Ønsker du yderligere faste ip-adresser koster 25 kr. om måneden pr. Stk. Ønsker du at få opsat reverse dns eller at bestille en fast IP så skriv til support@gigabit.dk

Q: Hvad hvis jeg ikke vil have fiberboksen siddende udvendigt?

A: Hvis man ønsker det, kan man efter aftale med supporten aftale indvendig installation. Man skal dog her være opmærksom på at man så skal være hjemme hver gang nogen skal arbejde på fiberen. Indvendig installation koster 1500 kr oven i normal installationspris.

Q: Hvordan bruger jeg IPv6?

A: IPv6 er sat op som standard på hele vores netværk, og ønsker du at bruge IPv6 er det blot at bede din router om at trække et range fra vores DHCP server.

Q: Jeg har problemer med min hastighed, hvordan finder jeg ud af hvad der er galt?

A: Hastighedsproblemer diagnosieres således:

1) Sæt en computer direkte til modemet (tag routeren fra) og test på http://gigabit.speedtest.net. Vælg "your prefered server".

2) Sæt routeren til modemet igen og sæt computeren til routeren med kabel og gentag hastighedstesten.

3) Gentag hastighedstesten trådløst i en afstand på cirka 2 meter fra routeren. Hvis computeren har support for 5 GHz kan du teste hastighed på både 2,4 og 5 GHz.

Hvis du har en Inteno router og du ikke tidligere har lavet en reset til default, så kan du prøve det. Det afhjælper nogle gange hastighedsproblemer. Routeren resettes ved at holde reset inde med en spids genstand i cirka 10 sekunder indtil at lamperne begynder at blinke. Herefter skal den sættes op igen.

Hvis du har en router af andet mærke, så kan du undersøge om der findes en nyere firmware som den kan opgraderes med.

Hvis hastigheden ikke er tilfredsstillende, så skriv tilbage til os med resultatet af ovenstående hastighedstest. Det er dog ikke nødvendig at gennemføre testen hvis der er dårlig hastighed i et tidligere trin, f.eks. hvis trin 1 er galt, så behøver du ikke også lave trin 2 og 3. Det er vigtigt at være systematisk, så at vi kan afgøre om det er modem, router eller noget andet der er problemer med.

Q: Hvad er jeres åbningstider?

A: Vi har åbent på telefonen mandag til torsdag 9-16, dog fredag 9-14. Man kan dog altid sende en mail eller skrive til os på Facebook og så vil vi bestræbe os på at besvare, også uden for normal åbningstid.

Q: Jeg vil gerne have min arbejdsgiver til at betale min internetforbindelse, hvordan gør jeg det?

A: Skriv en mail til support@gigabit.dk med arbejdsgivers navn, adresse og en e-mail adresse de ønsker fakturaer tilsendt til. Eventuelt kontaktperson hvis din arbejdsgiver ønsker det. Skal der betales på særlige måder fx med EAN, så kontakt supporten enten pr. mail eller telefon.

Q: Jeg har prøvet at ringe til jer, men kommer ikke igennem, kan jeg blive ringet op?

A: Travlhed opstår i perioder (især når vi lige har åbnet / er ved at lukke), og derfor kan det nogen gange være svært at komme igennem. Vi bestræber os på at ringe tilbage til alle som ringer til os mens der er optaget, og du behøver således ikke ringe flere gange, så snart der er ledigt på telefonen ringer vi tilbage.

Q: Betaler man fiberleje hos Gigabit?

A: Nej, der er ingen skjulte gebyrer og afgifter.