Villaer

Vores primære fibernetprojekter er etableret i villaområder i hovedstadsområdet. 

Vi udvider hele tiden vores net, og vi er altid på udkig efter nye områder til at etablere fibernet. 

Processerne er individuelle for alle områder. Vi har alligevel samlet nogle af de mest hyppige spørgsmål her nedenfor.  

Hurtigt fibernet til din villa, villaer, hus og parcelhus - lynhurtigt internet

 

Typiske spørgsmål 

 

Hvad sker der efter tilmelding?

Hvis det er en tilmelding i et eksisterende område, vil du efter din ordre er gået igennem, modtage en bekræftelsesmail, og herefter vil du blive faktureret. Hvis vi allerede har hovedkablet etableret, vil du efter et stykke tid modtage en mail om teknikerbesøg til installation af fiberboks. Tiden kan, om nødvendigt, ombookes ved henvendelse til supporten.

Hvis tilmeldingen relaterer til et nyt projekt, vil du først blive faktureret efter projektet er godkendt. Herefter vil du løbende modtage statusmails, så du kan følge med i udviklingen, frem mod din fiberforbindelse er aktiv.

Er du i tvivl, hvilken kategori din tilmelding tilhører? Kontakt vores support i dag.

Hvordan foregår det?

Forud for, at et projekt bliver godkendt vil det typisk gennemgå forskellige faser. Når først det er besluttet, at et område skal åbnes for tilmelding, vil der typisk omdeles materiale om projektet sammen med en invitation til infomøde i nærområdet. Mødet foregår mellem en uge og en måned før tilmeldingsfristen. Herudover laver vi andre lokale marketingstiltag. Herudover forsøger vi at fremsøge kontaktoplysninger på flest mulige grundejerforeninger i projektområdet og informerer dem om initiativet. Ønsker du at være med i projektet, foregår tilmelding her Fibernettet etableres på veje, hvor tilslutningen er tilstrækkelig. Selvom hele projektet dækker et stort areal, har vi flere eksempler på, at enkelte områder har haft delområder med høj tilmeldingsprocent, og vi derfor har etableret dele af projekter i stedet. Så alle tilmeldinger tæller.

Hvad koster det, og hvor mange tilmeldte er der behov for?

Er der allerede et fiberprojekt i dit område? Du kan slå din adresse op her og se informationerne netop for dit område. Hvis der ikke er et projekt nu, kan du vise din interesse for at få fibernet til dit område ved at udfylde dette skema. Her kan du også skrive, hvis du ønsker at høre, hvad vi præcist kan tilbyde dit område. Alternativt, er du også velkommen til at sende en mail til fibernet@gigabit.dk med informationer omkring hvor mange husstande, adresser og andre informationer, du finder relevant. Alle områder er forskellige, og vi vil derfor have mulighed for at tilbyde forskellige rammer.

Skal fiberprojektet godkendes af grundejerforeningen?

På offentlig vej bliver grundejerforeningen ikke involveret. På private fællesveje bliver grundejerne hørt af kommunen. Forbedring af digital infrastruktur anses for et hensigtsmæssigt anlægsarbejde af de offentlige forvaltninger. Den respektive kommune er også på private fællesveje i besiddelse af gravemyndigheden, men skal naturligvis tage høringssvar med i overvejelserne. For haveforeninger forholder det sig anderledes, da det oftest vil være foreningen selv, der er gravemyndighed. Gigabit bestræber sig på at være på god fod med projektsområdets grundejerforeninger, vejlaug og Bestyrelser.

Et fiberprojekt vil typisk strække sig over flere grundejerforeninger og kan fx også kun omfatte halvanden grundejerforening. Projektområderne udvælges efter behovet for hurtigere internetforbindelse og kan gå på tværs af både grundejerforeninger og kommunegrænser. Nogle grundejerforeninger har måske kun kabel-TV på en del af vejene, og derfor vil behovet for fibernet hos foreningens medlemmer variere derefter.

Hvilke gener kan vi forvente?

Gigabit benytter sig af styret underboring, som medfører færre gener end traditionel længdegravning. Imidlertid er der gener forbundet med al slags gravearbejde. I gravemandskabets almindelige arbejdstid, betjenes kompressor, pladevibrator og jordloppe. Den styrede underboringsmaskine vil lejlighedsvis fortsætte lidt længere ud på eftermiddagen.

Ved brug af styret underboring vil meget få mennesker opleve, at fortovet bliver gravet op ud for matriklen, uden at husstanden selv har bestilt fibernet. Det er Gigabits forventning, at den styrede underboring bevirker en begrænsning af generne knyttet til gravearbejdet. Inden vi starter etableringsarbejdet i et område vil vi typisk lave en husstandsvarsling, så alle, som bor på de påvirkede veje er informeret forud for arbejdet.

Når vi er færdige med arbejdet i et område laver vi typisk gennemgang sammen med enten kommunen og/eller respektive grundejerforeninger. På den måde sikrer vi, at området fremstår i samme stand, som da vi kom.

Skulle der mod forventning være noget, som ikke er udbedret efter gennemgangen, så er du altid velkommen til at kontakte vores support på support@gigabit.dk/ 71 99 22 30.

Hvem har ansvaret for reetablering af gravearbejdet?

Ansvaret for gravearbejdet er Gigabits. Vi har pligt til at reetablere graveområdet efter endt arbejde. Kommunen foretager en afleveringsforretning, inden arbejdet kan godkendes. Derefter varetages eventuelle pålagte udbedringer af belægningsarbejde af Gigabit. Da nedlægningen af fiberrør forgår med styret underboring, graves der væsentligt mindre end ved længdegravning. Mandskabet har brug for to huller, som de kan bore imellem. Herefter graves der op lokalt ud for hver enkelt kunde for at tilslutte ejendommens fiberrør til rørene i fortovet.

Er det muligt at få etablering et andet sted end til den nærmeste husmur?

A: Ja, hvis man ikke ønsker installation på nærmeste husmur, kan alternativ placering aftales med fiberteknikeren, når han kommer på besøg for at opsætte af KAP-boks (kaldes også fiberboks). Ekstra gravning koster 420 kr. pr. meter inkl. moms.

Hvad hvis jeg ikke vil have fiberboksen siddende udvendigt?

Hvis man ønsker det, kan man efter aftale med supporten aftale indvendig installation. Man skal dog her være opmærksom på at man så skal være hjemme hver gang nogen skal arbejde på fiberen. Indvendig installation koster 1500 kr oven i normal installationspris. Det er også muligt på vores egen fiber, at bestille en kælderinstallation under niveau, det kræver at man har kælder, og koster ligeledes som en indvendig installation, 1500 kr.

Hvad sker der, hvis jeg sælger huset?

Hvis din tilmelding inkluderer tilbud om gratis internet følger installationen. Ved salg af ejendommen overtager den nye ejer fiberforbindelsen og kan nyde godt af det gratis net i den resterende periode. Du kan til gengæld regne med en bedre handel for et hus med fiberforbindelse og tilmed gratis internet. Internethastighed er et vigtigt parameter for mange familer ved huskøb: politiken.dk

Hvilket udstyr følger med?

Til den indvendige installation følger fiberstik og modem. Router kan enten tilkøbes af Gigabit, eller kunden kan bruge en model efter eget valg. Gigabit anbefaler at købe en Inteno Router gennem os. Dermed er der både garanti for kvaliteten af routeren samt optimal support, hvis der skulle opstå problemer. Gigabits supportere har et solidt kendskab til de Inteno routere, som Gigabit sælger, og kan i sagens natur ikke vejlede på samme kompetente niveau i opsætning af en kundeindkøbt router af vilkårligt mærke og model. Du kan se hvilke routere vi sælger her.

Er der nogen bindingsperiode?

Internetforbindelsen kan opsiges med en måneds varsel (løbende måned plus en måned). Det gælder fra første dag, internetforbindelsen aktiveres.

Tilmelding, som inkluderer periode med gratis internet. Er din tilmelding omfattet af et tilbud, som inkluderer en periode med gratis internet, tilbagebetales 49 kr. af etableringsprisen for hver måned af den medfølgende gratis internetforbindelse.

Eksempel:
En kunde er rettidigt tilmeldt i Strandmarkskvarteret i Hvidovre, og kunden kommer online 1/3 - 2019. Da kunden er rettiigt tilmeldt, følger 60 mdrs. 100/100 Mbps forbindelse med i etableringsprisen. Kunden vælger at opsige sit abonnement pr. 28/2 - 2023. Dermed er 48 ud af 60 mdrs. medfølgende periode med 100/100 Mbps internetforbindelse brugt, og der er 12 mdr. tilbage af de medfølgende 60 mdrs. internetforbindelse. Kunden får udbetalt et samlet beløb af Gigabit, som udgør 12 gange 49 kr = 588 kr.

Tilmelding til abonnementsløsning
Abonnementet fornyes automatisk hver tredje måned og kan opsiges med løbende måned plus en måneds varsel. Abonnementet er dog uopsigeligt de første 3 måneder i bindingsperioden, som gælder fra leveringstidspunktet. Læs evt. mere på handelsvilkår for private.

Kan man fortryde?

Som kunde har ret til at træde tilbage fra tilslutningsaftalen frem til etableringen af den indvendige eller udvendige installation er påbegyndt på kundens matrikel. Læs mere om handelsvilkår for private.

Hvad koster det, når den eventuelle medfølgende gratis periode udløber?

Hvis din ordre inkluderer en gratis periode vil prisen pr. måned følge Gigabits normale prisliste, som også gælder for vores øvrige mange tusinde kunder. De aktuelle priser kan ses her.

I sagens natur ved vi endnu ikke, hvad prisen er om tre-fem år, men den følger markedet, og vil være den samme som for resten af Gigabits kunder.

Hvordan er du stillet ved det ærgerlige scenarie, at Gigabit går konkurs (før/under/efter etablering)?

Der er ingen indikationer i vores økonomi på, at Gigabit kommer til at gå konkurs. Skulle det dog være tilfældet alligevel, så er det mest sandsynlige, at fibernettet bliver overtaget af en anden leverandør, som så selv vælger, hvilke betingelser de vil levere på. I tilfældet af en konkurs står vi jo netop selv uden kontrollen, og vi kan ikke vælge hvorledes, tingene sker. Sker det imens, vi bygger det (igen, ingen indikationer på dette), så er det det samme, med forventningen om, at dem der overtager det bygger det færdigt. Men igen, det er ikke noget, vi hverken forventer sker, eller som der er tegn på i vores økonomi eller i vores vækst.”
 

 

Hvis du har andre spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive en mail til os på fibernet@gigabit.dk

 

 


Vi benytter eget mandskab!

Vi benytter Cookies. Cookies gør os bedre i stand til at yde en god service for dig
Mere information Ok Afvis cookies